čtvrtek 8. ledna 2015

Tříkrálový koláč - La galette des Rois


Původně měl můj příspěvek začínat slovy -  Oslavte  svátek tří králů lahodným francouzským koláčem s famózní mandlovou náplní frangipane. Třeba v něm najdete štěstí pro celý příští rok!
Jenže svátek Tří králů jsem o pár dní propásla, takže přicházím tak trochu s křížkem po funuse. Ale to myslím nevadí, protože ve Francii, odkud tradice pečení tohoto koláče pochází, se koláč konzumuje několik dnů před a po 6.lednu – svátku Tří králů. Podle tradice se do koláče zapéká mince, fazole ((fève), nebo keramické figurky s náboženským motivem a ten, kdo v koláči fève objeví, stane se pro ten den králem a může si zvolit svou královnu (a obráceně pochopitelně) . Já zůstala u mince a přitom jsem vzpomínala, jak nám jako dětem babička zapékala pětikorunu doprostřed povidlového koláče a my soutěžily v prokousávání se k minci.
Ale zpět ke koláči – recept je jednoduchý, příprava vám zabere maximálně půl hodinky a ta úžasná chuť! Křupavé listové těsto krásně kontrastuje  s vláčnou mandlovou náplní, zkrátka a jednoduše, tenhle koláč stojí za to upéct i kdykoliv jindy.



Připravte si :

Balíček listového těsta (já použila rozválený plát těsta o váze 300 g)
125 g másla
80 g cukru
130 g mletých mandlí
80 g kukuřičného škrobu
3 vejce
Špetku soli
Pomerančovou kůru
vanilkový extrakt, nebo cukr, nebo mandlový extrakt

Z uvedeného množství můžete upéct jeden velký koláč, nebo několik malých koláčků jako já.

   1.     Pomocí mixéru, nebo ručně utřete máslo s cukrem (můžete přidat trochu vanilkového extraktu nebo vanilkového cukru) a po jednom přidejte vejce.
2.     Smíchejte mleté mandle se špetkou soli a škrobem a špetkou mleté pomerančové kůry a směs vmíchejte k utřenému máslu
3.     Z plátu těsta vykrojte dvě kola, jedno asi o 1 cm větší a menší část umístěte na plech vyložený pečicím papírem.
4.     Na menší placku naneste mandlovou náplň, ale neroztírejte ji až do kraje, ty musí zůstat volné
5.     Přikryjte větší částí těsta okraje pořádně přimáčkněte k sobě, aby náplň nevytekla. Ostrým nožem na koláči naznačte ozdobný vzor, ale dávejte pozor ať těsto neproříznete a koláč potřete rozšlehaným žloutkem, do kterého můžete přidat trochu moučkového cukru, protože listové těsto sladké není. A nebo to udělat jako já a před servírováním koláč posypat moučkovým cukrem.
6.    Troubu rozehřejte na 200° a pečte 25- 30 minut. Pokud pečete v horkovzdušné troubě, pečte bez předehřívání na 180°, dokud koláč nevyběhne a nebude zlatavý.

Koláč vydrží vláčný i tři dny, ale to ho musíte někam zamknout :-)


 A protože jsem mandlové náplně frangipane udělala o něco víc, uhňácala jsem z odkrojků těsta placku, tou vyložila formičky na tartaletky, naplnila mandlovou náplní a upekla jen tak.



>

2 komentáře: